![]() |
![]() |
![]() |
A Madách Imre Gimnázium, a Barcsay Baráti Körének portálja alapítva 1902 |
fomenü | vissza az elozo lapra |
Budapesti Negyed 15 1997/1 | Sándor-Kincses: Fotó/város/történet. < > Cs. Plank I.: Műtermek |
Klösz-napló
Klösz György fényképeinek nyomában Budapesten
________________
LUGOSI LUGO LÁSZLÓ1996
A könyv elképzelt tartalomjegyzéke a következő
volt:
- előszó
- térképek
arról, hol fényképezett Klösz, és mi van ma ott, ugyanis közben a város
kétszer is nagyon átalakult
- képpárok: bal oldalon
Klösz, jobb oldalon a mai helyzet, hosszú képaláírásokkal, melyek elmondják,
mi látható, illetve mi nem látható az egykori és a mai felvételeken.
Készítettem néhány xeroxot a Budapest
Anno...-ból (Corvina, Budapest, 1981), és ezek alapján csináltam öt
próbafelvételt. Ezek aztán minden elképzelésemet felülmúlták, annak ellenére,
hogy tele voltak hibával. De éppen ezekből lehetett a legtöbbet tanulni, és
megtudni arról, mire kell majd odafigyelni a munka során. Mert ekkor már nem
volt visszaút, beleszerettem a tervbe, és tudtam, hogy meg kell csinálnom. Így
gondoltam, a könyv utószava a Klösz-napló lesz, annak leírt és lefényképezett
története, hogyan készülnek majd a mai képek, hogyan találom vagy nem találom
meg ugyanazokat a pontokat, ahol Klösz állt.
Ebből az
írott és fényképes anyagból szeretnék közzétenni alább néhány lapot.
Március eleje, a
próbafelvételek
Kiderül a próbákból, hogy
csak a vasárnapokon lehet majd dolgozni. Klösz ugyan valószínűleg
hétköznapokon fényképezett, hiszen képei tele vannak élettel: emberek,
szekerek stb. De ha én ma hétköznap fényképezek, akkor a kép tele lesz
autókkal és villamosokkal. És bár az autók meg a villamosok képe a mai
hétköznapok tényei közé tartozik, a fényképen mégis a szó szoros értelmében
eltakarnák a lényeget: a város mai képét és a változásokat.
Másrészt a próbák megmutatják, hogy az elképzelés megállja a helyét. A
képpárok szó szerint elképesztenek és lenyűgöznek. A leginkább a Rákóczi út és
Múzeum körút sarkán egykor állt első Nemzeti Színház és a ma ott található
East-West kereskedelmi központ képpárja győz meg arról, hogy most már nincs
megállás, ezt a könyvet meg kell csinálni. Például kiderül, hogy Zalavári
Lajos (az E-W építésze) nyilván megnézte ezt a Klösz képet, mielőtt
megtervezte volna az épületet.
Az MTA elől a budai
várról készített próbafelvétel pedig azt mondja, hogy lesz majd olyan kép,
ahol muszáj toronykocsit (vagy teherautót) bérelni és arról fényképezni, mert
a perspektíva megköveteli. Klösz képén látni lehet a Dunát, és a folyó fontos
kompozíciós szerepet tölt be. Azért látta ő fentebbről a folyót, mert
többnyire egy lovaskocsi tetején állva fényképezett. Ha én ma a járdán állok
és nem a magasban, akkor a rakpart eltakarja a Dunát, és a néző nem pontosan
tudja, hogy ugyanazon a helyszínen jár. Márpedig ez a lényeg, a könyv bal és
jobb oldalán látható két kép összevetése.
Klösz azért
fényképez szekér tetejéről, mert a múlt században - pontosabban 1851 és 1881
között - a fényképezésnek egyetlen használható eljárása volt, az úgynevezett
és alább röviden leírt nedves-kollódiumos eljárás. Ehhez, mint látni fogjuk, a
fényképésznek mindig magával kellett vinnie a sötétkamráját, és Klösz ezt a
sötétkamrát rendezte be a szekérben, mely külsejében leginkább egy mai
lakókocsihoz hasonlított, belül pedig laboratórium és raktár volt. És ha már
ott volt a szekér, felállt a tetejére.
A nedves
eljárás korában fényérzékeny anyagot boltban nem lehet vásárolni, azt minden
fényképésznek magának kell elkészítenie. A munka veszélyes mérgekkel, valamint
éghető és robbanó anyagokkal folyik. Az eljárás legnagyobb hátrányáról kapja
nevét: ha az emulzió megszárad, elveszíti érzékenységét.
A salétromsavban gondosan megtisztított üveglemezre kollódium-emulziót
öntenek. A kollódium a ma használt zselatin elődje, és nem más, mint alkohol
és éter elegyében oldott lőgyapot, jód- és kadmiumsókkal telítve. A korabeli
szakkönyvek meg is írják, hogy gyertya fölött ne öntsük fel a kollódiumot. A
következő műveletet, az érzékenyítést már sötétben kell elvégezni - ekkor
mászik be Klösz a sötétkamrává alakított szekérbe. Amikor az éter részben
elpárolog, a lemezt ezüstnitrát oldatába helyezve érzékennyé teszik a fény
behatása iránt, ahogy akkoriban mondják, "ezüstözik". Az ezüstnitrát szintén
méreg, a népnyelv csak pokolkőként ismeri. A felesleges ezüstnitrátot
lecsepegtetik, az érzékenyített üveglemezt kazettába helyezik, és a
fényképezőgépben (a szekér tetején) exponálják. Utána ugyancsak a
sötétkamrában előhívják, a hívó vasvitriol. A legnagyobb méreg a fixálásra
használt ciánkáli, ami a múlt századi fényképezésben mintegy harminc éven
keresztül alapvegyszernek számít, szívesebben dolgoznak vele, mint a ma
használatos nátriumtioszulfáttal, mert tisztább negatívot eredményez.
Március 21.,
csütörtök
Képválogatás a Budapesti
Történeti Múzeum fotótárában, ahol a Klösz-hagyaték budapesti vonatkozású
részét őrzik. Az én válogatásom legfontosabb szempontja az, hogy legalább egy
épület vagy természeti tárgy ugyanott legyen ma is (mondjuk a Gellérthegy vagy
egy ház), mint ahol Klösz képén volt, hogy első látásra tudja majd a néző, ma
ugyanott járunk. Egy néhány évvel ezelőtt megjelent falinaptár megpróbálta
ugyanazt a dolgot, amit én: egymás mellé tenni a régit meg a mait. Csakhogy
például azt csinálta, hogy az egykor a Hősök terén állott gloirette fényképét
(a gloirette ma Széchenyi kilátó néven a Szabadság hegyen található) a mai
Hősök tere képe mellé tette. Bár történetileg tényleg összekapcsolódnak
egymással, semmi sem utal a képpárban arra, hogy ma ugyanott (a Hősök terén)
állunk.
Összesen 60 Klösz-képet választok ki. A
könyvbe 50 képpárt tervezek, legyen ráhagyás.
Április 3.
A Polaroid felajánlja, hogy megcsinálhatom az egész sorozatot az
ő 18x24-es anyagára. Ez tetszik: Klösz + Pola. Csakhogy ehhez egy 18x24-es
fényképezőgép is kell megfelelő objektívekkel, mert a Polaroid saját
fényképezőgépe erre a feladatra alkalmatlan. Viszont ekkora méretű géppel
rendelkező fotóst csak hármat sikerül felderítenem a városban, és egyébként
is, ki adná kölcsön a gépét hosszú hónapokra, ameddig ez a Klöszözés minden
bizonnyal eltart majd. Azért a nagy Polaroid géppel is készül egy
próbafelvétel, de eldöntöm: 4x5-ös színes diára fényképezek.
Erről jut eszembe.
Amióta ezen a
Klösz-történeten töröm a fejem, mindig előjön a kérdés, fekete-fehér vagy
színes legyen a mai anyag. Először én is sokat rágódtam rajta, bár ösztönösen
egyértelműnek látszott a válasz, hogy színes. De a fekete-fehéret mindannyian
jobban szeretjük, jobban műtárgy, jobban szól az "igazi" fényképezésről, a
színes inkább csak a nyomdai munkában használható, semmit sem tudunk
időtállóságáról, satöbbi, egyszóval jobban becsüljük a fekete-fehéret. Nekem
viszont a mai Klösz-anyag mindig is színes volt, de még nem tudtam,
miért.
És akkor azt gondoltam, azért dolgozom majd
színessel, mert az elmúlt száz év alatt
-
kiszínesedett a világ. Reklámok, házfalak, autók, ruhák. Ha Klösz
képeit nézem, nem tudom elképzelni az asszonyok ruháit meg a szekereket
színesben;
- időközben megjelent a színes film, és ez
is a történet részévé vált, és ez is az idő múlásáról szól. Én ennek a
Klösz-kalandnak legelőször azt az ideiglenes címet adtam, hogy IDŐ. Vagy ez
lesz a végleges is;
- a próbafelvételek alapján
világosan látszott, hogy a ma készülő képek döntő többsége kompozíciós vagy
városképi szempontból teljesen érdektelen és rossz kép lesz. Egy mai fotós
biztos nem állna oda, ahol Klösz állt, mert akkor belógnak a póznák, a híd, és
a tér nem onnan mutatja ma a legkedvezőbb arcát, a felvételből nem lesz jó és
erőteljes fotó, sem képeslap. Márpedig a legfőbb szervező elvünk most éppen
az, hogy pontosan oda kell állni, ahol régen Klösz György állt;
- de a végső választ Hajtmanszki Zoltán barátom adta meg.
Figyelj, mondta a hatos villamoson, ha Klösz idejében létezett volna színes
film, ő arra csinálta volna.
Sőt, egy pár napig még
azzal a gondolattal is eljátszadoztam, hogy digitális hátfallal csinálom meg a
sorozatot. De ezt túl bonyolult és drága lenne megszervezni Magyarországon.
Április 5.,
péntek
Délután fél öt. Beslisszolok a
Bölcsészkar épületébe. Ilyenkor már alig lesznek az épületben, gondolom,
mindenki haza ment már. Én ebbe az épületbe jártam öt évet, angol-magyar
szakra, 1972 és 1977 között. Emlékszem, akkoriban a negyedik emeleten, az
angol tanszék mellett fel lehetett menni a padlásra, és onnan ki a
tetőteraszra. Most azt akarom megnézni, nyitva van-e ez az ajtó. Azt a pontot
keresem, ahonnan Klösz azt a képet készítette, amelyen az előtérben a
Belvárosi templom két tornya látható, mögötte a Gellérthegy és főleg a Tabán.
Az első Erzsébet hidat még nem építették fel. Innen, valahonnan ebből az
épületből készült ez a kép. Valahonnan a tetőről.
Megnyomom a liftgombot. A lift megérkezik. Maga is fölfelé? - kérdezem a benne
álló férfitól. Én a liftes vagyok, feleli. A negyedikre megyek, az angol
tanszékre, füllentek. Kiszállok a liftből. Körbemegyek a folyosón, és kinézek
a templomra. Nem, ez nem az a magasság, még feljebb kell menni, a tetőre,
onnan fényképezett Klösz. Klösz egy másik képén, amelyik szemből mutatja a
Belvárosi plébániatemplomot, a háttérben még nincs ott a Piaristák
Gimnáziumának, a későbbi Bölcsészkarnak az épülete; a háttérben a régi
városházát látjuk. Először azt gondolom, amikor a piarista épület felépült,
Klösz első útja a tetőre vezetett. Mert ebből a nézetből még nem volt látképe
Budáról. Csakhogy a Budapest Lexikon szerint a piaristák épülete 1917-ben lett
kész. De akkor honnan fényképezett Klösz?
A tetőre
vezető ajtó zárva. Visszamegyek a lifthez, a liftes ott várakozik. Mutatom
neki a Klösz képről nálam lévő xeroxot. Azt a pontot keresem, ahonnan ez a kép
készülhetett, mondom.
Összevissza mászkál itt ebben az
épületben, de már nincs itt senki, morog nagyon rosszkedvűen. Péntek délután
van. Meg az angol tanszék is régen elköltözött a negyedikről az Ajtósi Dürer
sorra.
(A rejtély majd nyáron oldódik meg, de a
logika kedvéért most idemásolom: július 22., kedd
Gyanús volt, hogy a bölcsészkari elképzelésem, mely szerint Klösz rögtön az
elkészültekor felmászott volna a tetejére, nem állja meg a helyét az említett
dátumok miatt. Sándor Tibor is felvetette, hogy Klösz képei talán még a régi
városháza tornyából készültek. De akkor miért nem látható ez a torony a
belvárosi templomot a főbejárat felől mutató Klösz-fotón? Ma reggel felmásztam
a Bölcsészkar teraszára meg a tetőtérbe, és az egyik tetőablakból megcsináltam
a másik képet is, de ezek nem az eredeti magasságok és szögek voltak. Klösz
abban a magasságban állt, ahol a torony sisakja kezdődik, én meg a tetőtéri
ablakban jóval ez alatt. Azért nagyon közel járunk az igazsághoz. De akkor
miért nem látom a régi városháza tornyát a Klösz-képen? Azért mert a képen
Klösz a régi városháza tornyát eldugta a templom egyik tornya mögé. Mert
milyen lenne egy templom három toronnyal! Klösz nagyszerű képkomponista volt.
Mindig a részletekre figyelt. Hogy az a harmadik torony majd ne terelje el a
néző figyelmét a lényegről.
A Bölcsészkar padlásán
elképesztő mennyiségű galambszar és döglött galamb hever. Berepülnek, és nem
találják a kivezető utat. A múltkor is két teherautóval vitték el a szart
innen, mondja Gerencsér László gondnok, aki végigjön velem. Igen kedves ember.
Mindenben segít, mindent kinyit, és még a beszögelt ablakot is felfeszíti a
kedvemért. Tetszik a precizitása, teszi még hozzá a munka végén, amikor már
összeraktam a Gandolfit.)
Április 7.,
vasárnap
A Belgrád rakparton állok. Előttem
a vízirendőrség épülete, itt kéne lemenni a rakpartra, de a kerítés látszólag
zárva. Bekopogok a rendőrökhöz, kijönnek, elmondom, hogy azt a pontot keresem,
ahonnan Klösz a képét készíthette. A képen a pesti rakpartot látjuk, a
távolban a budai várat, ezt az új, mai felvételen nyilván eltakarja majd (az
új) Erzsébet híd. A rendőrök nagyon segítőkészek. Feladom nekik a találós
kérdést, vajon hol állhatott a Mester, és ők lelkesen találgatnak. Én közben
kiderítem, hogy a kapu nincs is bezárva, és le lehet menni a legalsó
rakpartra.
Lemegyek, tényleg innen készült a
Klösz-kép. Ez egy alap-optikás perspektívának látszik, én a 150-est teszem be
a Gandolfiba. A látvány működik a mattüvegen, de még nem jó helyen állok,
hátrébb kell mennem, hogy meglegyen a Klösz-féle látószög. Én a mattüvegen
figyelem a képhatárokat, és közben egyre hátrálok. A lépcsőn levezető osztások
vonala segít, és még egy osztással (kb. 15 méterrel) hátrébb kell mennem. És
ott tényleg nagyjából megvan az a hely, ahol a perspektíva tanúsága szerint
Klösz állt. Ennél jobb pontot nem lehet találni, a Klösz optikája és az én
optikám meg gépem közti apró különbségek miatt nem tudok pontosabb
lenni.
És akkor leveszem fejemről a fekete kendőt, és
hátranézek. És tőlem másfél méterre véget ér az a lépcső, amin én állok, és
kezdődik egy oromzat. Azon állt Klösz. A leglogikusabb ponton. Megtaláltam! De
én most már megmaradok az első beállításomnál, és megpróbálom megsaccolni az ő
objektívjeinek a gyújtótávolságait. Egy olyan kb. 20x30 cm-es üvegnegatív
esetében, amilyennel Klösz dolgozott, kb. 500 mm-nél lehet az "alap"-objektív
gyújtótávolsága. Ez az én gépemen (4x5 inch) ez kb. 150 m-nek felel meg. Én ma
egy 75-össel dolgozom, az akkoriban kb. 250-esnek felelhetett meg, de a
tapasztalatok alapján némely felvételnél nekem most jobb lenne egy 65-ös, ami
nála úgy 200 mm körül lehetett. Ennél a képnél itt, a Szabadság híd tövéből,
most a 150-es helyett éppenséggel egy 135 mm-es lencse volna a legjobb.
Május 5.,
vasárnap
A Deák téren egy zöldségesbódé
mellett keresem a látószöget. Ez is alapobjektív. A templom előtt most egy
villamos-végállomás található, és bár vasárnap van, folyamatosan jönnek a
villamosok, egy pár percig mindig bent állnak a végállomáson, és eltakarják a
templomot, ami pedig a fő motívum ezen a képen, az azonosítási pont. Közben a
fény, ami ugyancsak azonosítási pont, lassan kúszik lefelé a templom falán. El
fogja rontani a képet. Végre az egyik villamos elmegy, a másik meg, bár éppen
közeledik, még nem ér be az én beállított képmezőmbe. Megnyomom az exponáló
gombot.
Érdekes, hogy az én mai képeimen a
villanypóznák válnak a főszereplőkké, csalni is kell mindig egy kicsit. Úgy
kell beállítani a kamerát, hogy ezek a villanypóznák lehetőleg ne takarjanak
el semmi lényegeset. Egy másik ok, amiért néha nem lehet pontosan ugyanoda
beállni.
Május ?
Felhív Erdély Dani, és elmeséli, hogy apja, Miklós ugyanezt a
dolgot, amit én most csinálok, már 1982-ben kitalálta. Meg is jelent
nyomtatásban, Két Budapest címmel (Erdély Miklós: Művészeti
Írások, Képzőművészeti kiadó, 1991). Izgalommal keresem meg az írást.
Szóról-szóra megegyezik a gondolat. Csak én nem tudtam volna ilyen pontosan
megfogalmazni. Azt írja Erdély Miklós:
"Könyvünk
alapgondolata az összehasonlítás művelete. E művelet segítségével állapítható
meg valamiről, hogy voltaképpen milyen: azok által, amiben különbözik, és azok
által, amiben egyezik. Valami önmagával azóta hasonlítható össze, mióta
megszületett a tökéletes leképezés: a fotográfia."
Érdemes volna idézni az egészet. És úgy gondolom, ha majd a tervezett kötet
megjelenik, ezt kéne előszóként közölni. Kinyomozom: ezt a szinopszist Erdély
Miklós és Nemesy Tivadar adta be a Corvina kiadóhoz 1982-ben, a szerkesztő
Turay Hédi lett volna, de az egészből nem lett semmi. Erdély Dani még azt is
mondja, hogy valahogy szeretné feltenni a most készülő anyagot az Internetre.
De ezzel még várunk egy kicsit.
Május 25.
Hosszas szervezkedés és pénzszerzési kísérletek után tegnap
kezdtem el igazából a komoly munkát.
Az első
képpárokat megmutatom Kincses Károlynak. Ha megírod az életrajzát, akkor
szerzünk rá pénzt, hogy kiadjuk, mondja. Csakhogy időközben már rájöttem arra,
hogy Klösz nemcsak Budapestet fényképezte le, hanem sok minden mást is:
kastélyokat, árvizeket, portrékat, csoportképeket stb. Tehát az egy másik
könyv. Az életrajz megírásához azonban nagy kedvem van. Ugyanúgy járok vele,
mint a budapesti képpárokkal: bele kellett kóstolnom ahhoz, hogy igazából
kedvet kapjak hozzá. És ettől kezdve az is világos, hogy egyszerre két
Klösz-könyvön kell dolgoznom. A Kis-Klösz lesz a budapesti képpárokból álló
album, a Nagy-Klösz pedig az életrajza.
Július 28.
Toronykocsis felvételek. A munka egyik legizgalmasabb része. Sok
szervezés után ma elkészítjük a magasból fényképezett képeket. Két dolognak
kell teljesülnie: legyen vasárnap és süssön a nap, mégpedig éppen úgy, hogy
megvilágítsa a lefényképezendő épületeket. Nyolc-tíz képet szeretnék
elkészíteni a mai nap folyamán. Múlt vasárnap már kijött a teherautó, de
borult volt az ég, haza kellett küldeni. A kocsibérletet Pongi intézte filmes
gyártásvezetői rutinjával. Egy tejszállító IFÁ-ra fogok felmászni, és egy
rendőr is jön velünk villogó kék fénnyel, hogy bárhol meg tudjunk állni. Az
Operánál például másfél óráig állunk az Andrássy út kellős közepén, és várjuk,
hogy a nap rásüssön a házfalra. A Ferenciek terén megkérem Horváth Dánielt,
aki asszisztensként dolgozik velünk, készítsen egy olyan képet rólam, amelyen
a teherautó tetején állok, a háttérben meg a Klösz-műterem látszik. (Akkor még
nem tudtam, hogy ez tényleg az egykori Klösz-műterem maradéka, ez majd csak
pár hónappal később derül ki az életrajzi kutatások közben.)
Összesen öten dolgozunk ezen a napon. Szeretem az ilyen nagy
felhajtást, nem a hecc kedvéért, hanem azért, mert egy kissé emlékeztet arra,
mennyivel bonyolultabb volt Klösz dolga az ő sokkal testesebb gépével és
nedves eljárásával.
Következő hét
Belsők.
Nagyon örülök, hogy belsőket is
válogattam az anyagba. Látszólag és feltehetően itt sokkal kevesebb lesz a
változás, mint a külsőkben, gondoltam eredetileg. Mert vajon mi változhat meg
száz év alatt mondjuk a Magyar Tudományos Akadémia épületének
oszlopcsarnokában? Csak amikor odamegyünk, akkor látszik, hogy ezek a belsők
nagyon érdekes új dimenziót tesznek majd hozzá a könyvhöz, és még inkább az
időről szól majd a kötet. A New York kávéházban alig ismerek rá a belsőre.
Rengeteg átalakítás nyomát fedezem fel. És ha pontosan oda próbálok állni,
ahol Klösz állt, akkor például az új, modern, valamikor a hetvenes években oda
került ronda csillártól nem látni az azonosítási pontot, az órát a háttérben.
November 20.
Több naplójegyzet nincs, de még szeretnék ide írni a végére egy
kis útravalót Klöszhöz.
A szekér és más
tudnivalók
Klösz György szekeréről nem
ismerünk képet. Találgatok. A keréktengely kb. 1 méterre lehet a földtől, ha
fel akarunk állni a munkához a sötétkamra-szekérben, akkor az kb. plusz 2
métert jelent, tehát ha Klösz ebbe a magasságba mászik fel fényképezni, akkor
gépe az expozíció pillanatában kb. 4,5–5 méterre van a földtől. Ismerünk egy
fényképet Roger Fenton szekeréről, 1855-ből, és ez nagyjából ezeket a
méreteket mutatja.
Vajon Klösz segédei hol utaznak,
ugyanezzel a szekérrel vagy másikkal? Ez annál inkább érdekes kérdés, mert -
és ez már nem budapesti téma, hanem a Nagy-Klöszé - a szekérrel és a fent
említett mérgekkel Klösz 1879-ben leutazik Szegedre, hogy lefényképezze az
árvizet. A jelek szerint három-négy segéddel dolgozhatott, de ez csak
találgatás.
Mint ahogy találgatás az is, miért jött
Klösz Pestre. Ugyanis Darmstadtban született 1844-ben. Amikor Pestre érkezik,
úgy húsz-huszonhárom éves lehet. 1867-ben bukkan fel a neve először. Még úgy
hívják, ahogy eredetileg a neve németül hangzott: Georg Kloess. Néhány éven
belül előbb Klösz G., majd Klösz Gy. lesz belőle. Itt marad Pesten. Megnősül,
születik nyolc gyereke, akik közül három éri meg a felnőttkort, és akik közül
az elsőszülött Klösz Pál majd a huszadik században továbbviszi az üzletet,
akkor már nyomda formájában.
És Klösz György
fantasztikus tizenkilencedik századi karriert fut be. 1895-re, 51 éves korában
egy több száz négyzetméteres, két emeletes nyomdát tudhat a magáénak. Az
épület, későbbi átépítések nyomaival, ma is látható, csak körbevették a házak
meg a fák (Budapest, VI., Városligeti fasor 49.) A nyomda melletti telken
bérházat építtet, ez ma a Damjanich u. 56. Emellett nyaralója van a Svábhegyen
(nyári fényképészeti műteremmel), egy másik nyaralója Balatonfüreden, egy
harmadik Budapesten, az első kerületi Hunfalvy utcában. "A legnagyobb
kielégülés, amit ember elérhet - mondja alkalmazottainak a fasori ház
kertjében rendezett ünnepélyen 1895. augusztus 2-án délután - a kötelesség
teljesítésének tudata."
Nos, szerintem ez az ember
eredetileg azért jött Pestre, mert vagy ismerte személyesen Ludwid Rohbockot,
vagy csak a metszeteit. Ludwig Rohbock metsző volt, aki metszeteken kívánta
megmutatni távoli városok és tájak képét többek közt Pestét és Budáét is.
Csakhogy az ilyen metszetek akkoriban úgy készültek, hogy egy grafikus
(történetünkben Rohbock, delt.) járta a világot, és lerajzolta az eléje táruló
látványt. Ezt aztán hazaküldte, és otthon egy metsző acéllemezbe metszette
(sculpt.), majd a nyomdász (G. G. Lange) kinyomtatta. Rohbock képei könyvben
is megjelentek, és önálló lapokként is árusították őket.
Rohbock metszeteit Darmstadtban, Klösz szülővárosában nyomtatták.
Akkoriban kezdtek a munkához, amikor Klösz 12 éves, 1856-ban. Vagy meglátta a
képeket, és beleszeretett a városba, Pestbe, vagy Rohbock hívta. Talán nem
túlzunk, ha azt gondoljuk, hogy Klösz magántörténete a fényképi és nyomdai
sokszorosítás 19. századi történetének részévé válik. Mindenesetre Klösz egy
Dr. Heid nevű másik fényképésszel érkezik Pestre. Dr. Heid később visszamegy
Bécsbe. Utána még nyomozok, talán kiderül majd valami Rohbockról meg Klösz
indítékairól is.
Budapesti Negyed 15 1997/1 | Sándor-Kincses: Fotó/város/történet. < > Cs. Plank I.: Műtermek |